Verplichte deelname aan enquête Nokia bij een beroep op het recht van garantie!?

November 2014

Vandaag stuitte ik op de volgende tekst op de reparatie/garantie pagina van Nokia.

Door gebruik te maken van deze service accepteer je

  • [...]
  • [...]
  • Deelname aan een enquête om Nokia te helpen deze service te verbeteren.

Dit is nóg een reden om met een kapot toestel vooral terug te gaan naar de winkel, i.p.v. zelf in conclaaf te gaan met achterliggende leveranciers (in casu Nokia).

 

Lees even het volgende, voordat u overgaat tot het aanschaffen van een Nokia-telefoon.

Zodra er iets mis is, betreedt men een wereld van pijn:

Als eerste komt men erachter dat Nokia géén telefonische ondersteuning biedt! Dan heb je toch wel ballen, als telefoonfabrikant. De enige hulp verloopt via een Facebookpagina, waar men uren moet wachten op waardeloze antwoorden. Het discussie-forum en de Twitter-hulp zijn in het Engels.

Terwijl ik opzoek ben naar een oplossing/reparatie, is Nokia/Microsoft vooral bezig met het hamsteren van persoonsgegevens. Ik heb inmiddels verplicht moeten aanmaken;

  • een Nokia account,
  • een Microsoft account én
  • een reparatie-account
De pagina om vervolgens de reparatie-status te bekijken, is echter via géén van de 3 accounts terug te vinden.

Na een online-chat via de website uiteindelijk toch een telefoonnummer kunnen bemachtigen. Dit bleek van een obscuur Belgisch/Luxemburgs en Nederlands reparatie-callcenter. 5 minuten in de wacht gestaan met schreeuwerige wachtmuziek voor pubers. Hierna leek het even alsof er werd opgenomen, maar de verbinding werd gewoon verbroken. Ik kon gewoon hóren dat het een handmatige actie was.

Het indienen van een klacht via het formulier op de site is een op zichzelfstaande ramp. Het formulier kent slechts een zeer beperkt aantal onderwerpen (4) waaruit gekozen kan worden. 'Overige' zit hier niet bij. Wanneer men eenmaal voor de zoveelste keer alle persoonsgegevens heeft ingevuld en de klacht uiteen heeft gezet, wordt automatisch heel het formulier gewist door een 'validatie-fout'. Kan je je klacht weer opnieuw uiteenzetten.

Bij zeer basale handelingen met de telefoon, is de gebruiker verplicht een Microsoft-account aan te maken.