Bij vertragingen, instapweigeringen en annuleringen worden de rechten van de passagiers geregeld door een Europese Verordening. (html, pdf)

Deze verordening geldt voor:

  • vluchten vanaf luchthavens in de Europese Unie (EU), ongeacht de luchtvaartmaatschappij.
  • vluchten naar de EU (van buiten de EU) met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Het is belangrijk om te weten met welk van de drie men precies te maken heeft. Bij een vlucht t/m 1500 km ontstaat bijvoorbeeld pas na 3 uur vertraging recht op compensatie. Wordt echter een andere vlucht aangeboden welke de passagier meer dan 2 uur later op de plaats van bestemming brengt, ontstaat reeds recht op 50% van € 250,-. In het laatste geval is namelijk sprake van een annulering.

Vertraging

Recht op verzorging

Men heeft recht op verzorging bij een vertraging vanaf:

  • 2 uur bij vluchten t/m 1500 km.
  • 3 uur bij vluchten binnen de EU langer dan 1500 km, en bij andere vluchten tot 3500 km.
  • 4 uur bij alle vluchten die niet onder a) of b) vallen.

Deze verzorging bestaat uit maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd. Twee gratis telefoongesprekken, telex-, fax- of emailberichten.

Recht op compensatie

Bij een vertraging vanaf 3 uur (Sturgeon, ro 61) heeft men recht op:

  • € 250 voor alle vluchten t/m 1500 km.
  • € 400 voor vluchten binnen de EU boven de 1500 km, en voor andere vluchten tot 3500 km.
  • € 300 voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen bij een vertraging korter dan 4 uur.
  • € 600 voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen bij een vertraging langer dan 4 uur.

Bij een vertraging van meer dan 5 uur: heeft men recht op het aankoopbedrag van het ticket voor het gedeelte van de reis die niet is gemaakt, en voor het gedeelte dat reeds is gemaakt indien verder reizen voor de passagier geen zin meer heeft. Hiernaast heeft men recht op een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt (bij de 1e gelegenheid).
Bij een vertraging welke ‘ten vroegste daags na de geplande vertrektijd is’: heeft men recht op hotelaccomodatie (en vervoer daar naartoe) in gevallen

  • waarin een verblijf van één of meer nachten noodzakelijk wordt, of
  • waarin een langer verblijf noodzakelijk wordt dan het door de passagier geplande verblijf;

Annulering

Bij een annulering heeft u recht op een compensatie van:

  • € 250 voor alle vluchten t/m 1500 km.
  • € 400 voor vluchten binnen de EU boven de 1500 km, en voor andere vluchten tot 3500 km.
  • € 600 voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen.

Bij de bepaling van de afstand wordt gekeken naar de laatste bestemming waar de passagier als gevolg van de instapweigering of annulering na de geplande tijd zal aankomen.

De vergoeding kan met 50% worden verminderd indien de vertraging door de annulering kort is geweest.

Overige opmerkingen

Een technisch mankement levert geen buitengewone omstandigheid op zoals omschreven in art. 5, lid 3 van voornoemde verordening. Wanneer een maatschappij zich op buitengewone omstandigheden beroept, eis dan dat zij hiervoor bewijs overleggen. Een vogel in de motor levert wel een buitengewone omstandigheid op. HvJ EU 4 mei 2017

Wie heeft de vlucht uitgevoerd?

Het is belangrijk om goed te weten met welke maatschappij men precies te maken hebt. Zo zijn ‘KLM’ en ‘KLM Cityhopper’ verschillende rechtspersonen. Dit blijkt uit een vonnis van de Rechtbank Amsterdam van 27 december 2012.

6 jaar om te claimen

Het Britse Supreme Court heeft in 2014 in ‘Dawson v Thomson Airways’ geoordeeld dat passagiers tot 6 jaar kunnen claimen (ipv 2 jaar hetgeen de luchtvaartmaatschappij stelde).

22 november 2012
Hof van Justitie EU (Moré / KLM N.V.) – uitspraak

6 december 2011
Hof Amsterdam – uitspraak

Bevestiging uitspraak kantonrechter Haarlem.

15 juli 2010
Rechtbank Haarlem – uitspraak

Prijsvechters EasyJet en RyanAir schijnen het moeilijkste te zijn in het uitkeren van de vergoedingen, volgens nu.nl.